Akademický výzkum
Náš mezinárodní výzkumný tým se zaměřuje na strategické byznysové orientace a jejich dopad na firmy a trhy. Zvláštní pozornost věnujeme novým přístupům, jako jsou:
- Market-driving strategy
- Collaborative market-driving strategy
Zkoumáme také, jak strategické orientace — například tržní orientace a podnikatelská orientace — ovlivňují přežití firem v období krizí
- Tržní orientace
- Market-driving strategy
- Collaborative market-driving strategy
- Výkonnost marketingu a její měřen
Přehled klíčových vědeckých výstupů našeho týmu:
- Publikace v mezinárodních odborných časopisech
- Spoluautorství s výzkumníky z různých zemí
- Výzkumné články zaměřené na strategické orientace, marketingovou výkonnost a inovace v řízení trhu
Vybrané publikace:
- Mařík, J., Karlíček, M., & Mochtak, M. (2022). “The interplay of marketing performance measurement and market orientation leading to high business performance in manufacturing SMEs”, Journal of Strategic Marketing, pp. 1-15.
- Stathakopoulos, V., Kottikas, G. K., Painesis, G., Theodorakis, G. I., and Kottika, E. (2022) “Why Shape a market? Empirical Evidence on the Prominent Firm-level and Market-level Outcomes of Market-driving Strategy”, Journal of Business Research, Volume 139, February, pp. 1240-1254.
- Spicka, J. (2022) “Cooperation in a minimum-waste innovation ecosystem: a case study of the Czech Hemp Cluster”, International Journal of Emerging Markets, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
- Kottika, E., Özsomer, A., Rydén, P., Theodorakis, I., Kaminakis, K., Kottikas, K., and Stathakopoulos, V. (2020) “We Survived This! What Managers Could Learn from SMEs Who Navigated Successfully the Greek Economic Crisis”, Industrial Marketing Management, Volume 88, July, pp. 352-365.
- Stathakopoulos, V., Kottikas, G. K., Theodorakis, G. I. and Kottika, E. (2019) “Market Driving Strategy and Personnel Attributes: Top Management versus Middle Management”, Journal of Business Research, Volume 104, pp. 529-540 (Lead Article).
- Lucarelli, A., Fuschillo, G. and Chytkova, Z. (2020) “How cyber political brands emerge: a socio-material analysis of the Italian Five Star Movement and the Czech Pirate Party”. European Journal of Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
- Špička, J. and Dereník, P. (2021) “How opportunity costs change the view on the viability of farms? Empirical evidence from the EU”. Agricultural Economics, 67 (2), pp. 41-50.
- Hlavsa, T., Spicka, J., Stolbova, M., and Hlouskova, Z. (2020) “Statistical analysis of economic viability of farms operating in Czech areas facing natural constraints”, Agricultural Economics, 66 (5), pp. 193-202.
- Petz, G., Karpowicz, M., Fürschuß, H., Auinger, A., Stříteský, V., & Holzinger, A. (2015). Reprint of: “Computational approaches for mining user’s opinions on the Web 2.0.” Information Processing & Management, 51(4), 510-519.
- Theodorakis, G. I., Vinš, M., Kottika, E., Özsomer, A., Karliček, M., Kottikas, G. K. (2021) “COVID-19 crisis and supply chains: The case of the automotive industry”, 30th International Purchasing and Supply Education and Research Association (IPSERA) Conference, The University of Tennessee, Knoxville, USA (online), March. (leading international peer-reviewed conference).
- Kottikas, G. K., Stathakopoulos, V., Painesis, G., Theodorakis, G. I., Kottika, E. (2020) “Reacting to Market Conditions, or Shaping them Instead? Analyzing the Fundamental Outcomes of Market – Driving Strategy”, 11th European Marketing Academy (EMAC) Regional Conference, Zagreb, Croatia, (online) September 16-19.
- Kottika, E., Stathakopoulos, V., Kaminakis, K., Kottikas, G. K. and Theodorakis, G. I. (2018), “Traits and Skills of Small Entrepreneurs and their Impact on Market Orientation”, 9th European Marketing Academy (EMAC) Regional Conference, Prague, Czech Republic, September 12-14.
Výsledky našeho výzkumu rezonují i mimo akademickou sféru:
- Citace v odborných a populárně-naučných médiích
- Rozhovory a komentáře v tisku a online portálech
- Účast na veřejných diskusích a konferencích
- Spolupráce s praxí a přenos poznatků do podnikatelského prostředí
Vybrané ohlasy v médiích:
- US National Library of Medicine – Elsevier Public Health Emergency Collection (USA)
- Harvard Business Review Türkiye (Turkey)
- Sydney Morning Herald (Australia)
- The Age (Australia)
- Neos Kosmos (Australia)
A collection of videos that presents a part of our work on strategic business orientations.
- Koç University, 2020
- French Foundation for Management Education (FNEGE), 2022
- French Foundation for Management Education (FNEGE), 2020
- French Foundation for Management Education (FNEGE), 2020
Naši práci podporují zkušení mentoři z akademického i profesního prostředí:
- Odborné vedení a konzultace
- Podpora při výzkumu, publikování a grantových projektech
- Mezinárodní zázemí a mezioborová expertiza
Náš výzkumný tým má tu čest být mentorován dvěma mezinárodně uznávanými akademiky, kteří jsou odborníky na strategické byznysové orientace.
Profesorka Ayşegül Özsomer, Ph.D.
Ph.D. v oboru marketing a logistika na Michigan State University. Je profesorkou marketingu na Koç University v Turecku a patří mezi přední světové odborníky na strategický marketing. Díky více než 20 letům zkušeností s výzkumem, konzultacemi a výukou ve Spojených státech a Turecku publikovala řadu článků v předních marketingových časopisech, jako jsou Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, International Journal of Research in Marketing, Journal of International Marketing, Industrial Marketing Management a Journal of Business Research.
Její práce získaly několik ocenění, včetně ceny Gerald E. Hills Best Paper Award udělované Americkou marketingovou asociací v roce 2011 za desetiletý přínos výzkumu v oblasti podnikatelského marketingu a tržní orientace.
Je spoluautorkou knihy „The New Emerging Market Multinationals: Four Strategies for Disrupting Markets and Building Brands“, kterou vydalo nakladatelství McGraw-Hill v roce 2012. Tato publikace byla zařazena mezi nejlepší obchodní knihy roku podle časopisu Strategy and Business a získala mezinárodní uznání i doporučení od významných akademiků, včetně „otce moderního marketingu“ profesora Philipa Kotlera.
Profesor Vlasis Stathakopoulos (Ph.D., University of Arizona) je profesorem marketingu na Athénské univerzitě ekonomie a podnikání (AUEB) v Řecku. Doktorské studium absolvoval pod vedením profesora Jaworského, jednoho ze zakladatelů konceptu tržní orientace.
Výzkumné a pedagogické zájmy profesora Stathakopoulose zahrnují:
- implementaci marketingového řízení,
- marketingovou strategii
- a řízení firem orientovaných na trh (market-driving organisations).
Působil jako akademik ve třech zemích – Spojených státech, Řecku a Francii.
Je autorem řady článků publikovaných v předních vědeckých časopisech, jako jsou Journal of Marketing, Industrial Marketing Management, Journal of Business Research, Journal of Advertising, Journal of Business Ethics a European Journal of Marketing.
Jako ředitel Laboratoře pro obchodní komunikaci (Business Communications Lab) má rozsáhlé zkušenosti s realizací marketingových výzkumů pro průmyslové partnery, mezi které patří například L’Oréal, Monsanto, DELL, HP, Genesis Pharma a další.
Zároveň se podílel na několika mezinárodních výzkumných projektech, například:
- Product-Country Image ve 15 zemích (financováno Carleton University v Kanadě)
- Aerospace Capability Enhancement Survey (financováno Connecticut Space Grant College Consortium a NASA)