Kapitola o filozofii podnikatelské etiky
KUČERA, D.: Philosophical Challenges in Development of Ethical Perspective in Business.
Book chapter in: G. Faldetta and M. Pellegrini: Philosophy of Business Ethics. Palgrave Macmillan, UK. 2022
https://doi.org/10.1007/978-3-030-97106-9
Abstrakt: Kapitola popisuje základní filozofické výzvy pro aplikaci etiky podnikání v současném managementu. V posledních letech zaznamenáváme v podnikatelském prostředí několik významných pojmů, jako je Společenská odpovědnost firem, Principy vzdělávání odpovědného managementu, Cíle udržitelného rozvoje nebo poslední ucelený dokument: „Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development“ . O cílech filozofického pozadí etického myšlení v podnikatelském prostředí píše několik odborných studií. Většina z nich souhlasí s tím, že je potřeba změnit západní intelektuální paradigma kapitalismu. Filozofie má pomoci. Filosofická analýza ukazuje, že neoliberální filozofie ekonomického myšlení a koncept utilitarismu ukázaly své meze. Kapitola hledá klíčové faktory současné krize manažerského myšlení a nabízí některá filozofická řešení. Autor otevírá hranice racionalismu (důsledky francouzského osvícenství), moderního pozitivismu a víry v technologický pokrok. Další hranice dokumentuje spekulativní myšlení, limity lidské zkušenosti (empirismus), romantické city a nebezpečí nekontrolovaných emocí (např. v marketingu a prodeji). Manažerští guruové se snaží zlepšit manažerské teorie, strategie a každodenní praxi. Máme-li však nabízet aktuální odpovědi na aktuální výzvy, musíme hledat hodnoty a filozofické principy, které nejsou podmíněné a relativní. Kapitola vrcholí menu manažerského transcendence, hodnotového ukotvení v komplexní filozofické orientaci pro budoucí obchodní výzvy a etická dilemata. Změny nejsou rozpoznatelné bez spolehlivého filozofického základu a hodnotového konceptu. Autor se tímto způsobem snaží vybudovat zásadní a ztracený most mezi obchodní praxí a filozofickým myšlením se třemi vztahy: etika a podnikání, filozofie a podnikání a konečně filozofické výzvy podnikatelské etiky.